nowa płyta "Reflections"!

2008-04-14


Zespół o sobie: „Postanowiliśmy założyć zespół, którego repertuar byłby sumą naszych wspólnych pasji i doświadczeń muzycznych. Każdy z nas zetknął się wcześniej z szeroko rozumianą muzyką klezmerską a jej piękno i różnorodność sprawiły że pochłonęła nas bez reszty. Od dawna myśleliśmy o zespole, z którym moglibyśmy zrealizować nasze własne pomysły kompozytorskie. W ten sposób powstał nasz autorski program, w którym staraliśmy się zawrzeć elementy najbardziej charakterystyczne dla muzyki żydowskiej i bałkańskiej (skale, rytmikę, zwroty harmoniczne). Dodatkowo wykorzystując swoje wcześniejsze doświadczenia dopełniliśmy go elementami klasyki i jazzu. Całość stanowi naszą własną wizję muzyki klezmerskiej.” (www.klezzmates.pl) 

Nazwa zespołu pochodzi od angielskiego "roommate" i oznacza "koledzy w klezmerce". Zdwojone "z" ma przypominać, że muzyka klezmerska ma w sobie sporo z jazzu.

Na festiwalu NOWA TRADYCJA 2005 otrzymali Nagrodę Telewizji Polonia. 

Właśnie ukazała się ich najnowsza płyta "Reflections".

KLEZZMATES tworzą:
Tomasz Polak – klarnet
Bartek Staniak – skrzypce
Jarosław Wilkosz - kontrabas
Krzysztof Kossowski - perkusja, instr. perk.
Marcin Wiercioch - akordeon

Recenzja płyty "Reflections":
O muzyce piątki artystów, których kolejnej płyty możemy dziś słuchać napisano i powiedziano już wiele. Ich klasyczne, akademickie wykształcenie muzyczne tłumaczy użycie w autorskich kompozycjach form, technik i elementów właściwych gatunkom powszechnie uważanym za "muzykę poważną" i jazz. Można jednak studiować kilka nawet specjalności z dziedziny muzyki - i nigdy nie osiągnąć swoją twórczością takiego efektu, jaki staje się udziałem słuchacza płyty "Reflections". Na tym poziomie twórczości nietaktem niemal staje się zwracanie uwagi na perfekcję warsztatu instrumentalnego wszystkich muzyków, na ich wyczuwalną w każdej wydobywanej nucie potrzebę i radość grania, na niesamowitą wrażliwość barwy, na ujawniane zdolności improwizacyjne, na umiejętność używania techniki kompozytorskiej i budowania mnogości form, w jakich tworzą swoją muzykę.Bo jest to Ich muzyka - od początku, od wyłaniającej się myśli muzycznej, przesyconej idiomem muzyki żydowskiej, choć nie będącej ani razu cytatem. Myśli, która wyraźnie kształtuje większość utworów (1, 2, 7, 10...), mimo, iż różne są rozwijane z niej formy, różny charakter, czy klimat. "Klezzmatesowska" maniera budowania formy jest wyraźnie rozpoznawalna - to klimat pozornej jednostajności, tła tworzonego często przez harmoniczną, nurtującą "plamę" barwy akordeonu i na tym tle rozwijanych, czasem kilkakrotnych, osiąganych wciąż nowymi środkami kulminacji (2, 5, 7...). Nie brak tu formy ballady jazzowej (4), nie brak żywiołowych fragmentów prowokujących do tańca (8, 9...); nie mogło zabraknąć i pastiszu, w którym celuje Marcin Wiercioch, kontynuujący motyw "dwulicowości" ( "Two Faces of Klezzmates"), znany z pierwszej płyty zespołu (6). Ta muzyka odkrywa nie tylko "dwulicowość" muzyki klezmerskiej, jej ogromną pojemność stylów, gatunków i form, jej wielowymiarową energetykę.Ta muzyka wyraża wszelkie rodzaje emocji jakie niesie ze sobą "nigun" - pieśń chasydzka. W jej mistycznym, kołyszącym, powtarzalnym rytmicznym i melodycznym ostinato zawiera się prośba, żal, bunt, gniew, pokora, radość, taniec, dziękczynienie... modlitwa.Ta wielowarstwowa muzyka, w jej najgłębszych elementach skierowana jest raczej w stronę konesera, choć i mniej dociekliwy słuchacz z pewnością się nią zachwyci, gdy zanurzyć się w niej słuchając całości, może wywołać niejedną refleksję, może otworzyć niejedne drzwi wrażliwości, intelektu i wyobraźni. (Wanda Falk)
Szymon Zychowicz

2008-04-07


SZYMON ZYCHOWICZ pochodzi z Koszalina gdzie, współtworząc, pod czujnym okiem Bartosza Brzeskota (Kabaret Rafała Kmity) "Noce Kata", debiutował w Teatrze Propozycji DIALOG. Jest współzałożycielem m.in. Nocnego Bractwa Artystycznego (G. Halama, Simple Acoustic Trio, M. "Szczurek" Grabie, A. Sztaba, M. "Cytryna" Turowska, i in.), koszalińskiego kabaretu "Bez Oparcia", krakowskiego, studenckiego kabaretu "Zielone Szkiełko" (R. Kasprzycki, J. Radek, B. Stepniak-Wilk, G. Halama, K. Smialkowski). 
Jak ktoś o nim napisał: "Jest muzykiem, poeta... Kaszpirowskim!" - w tej kolejności. Komponuje muzykę i pisze własne teksty do niej, tworząc "tajemnicze" piosenki - "esentio melancholii". Przez osiem lat był artystą krakowskiego kabaretu Piwnica pod Baranami. Wprowadzony przez Grzegorza Turnaua. Jako ostatni artysta młodego pokolenia otrzymał angaż od samego Piotra Skrzyneckiego. Obecnie mieszka w Bielawie, zajmując się raczej "prozą", niż "poezją" życia. Nadal jednak pisze wiersze i piosenki...

Michał Rogacki

2008-03-31

MICHAŁ ROGACKI - młody poznański śpiewający autor, poeta, kompozytor.
W 2005 roku otrzymał Grand Prix Ogólnopolskiego Przeglądu Piosenki Autorskiej OPPA 2005, a w 2006 r. na 42 Studenckim Festiwalu Piosenki w Krakowie otrzymał jedną z czterech równorzędnych nagród głównych.
Urodził się w Poznaniu i z Poznaniem związane jest całe jego życie. Tu pobierał nauki, studiował i założył rodzinę. Ma żonę Agatę i dwoje dzieci. Występował w kabaretach Afera, Rower i Gzik. Posiada oddane grono przyjaciół,które ceni sobie jego poczucie humoru i nadzywczajny urok osobisty. Wraz z zespołem Street Band umila mieszkańcom letnie wieczory grając na poznańskim Starym Rynku oraz ulicach włoskiej Ferrary.
O sobie napisał tak: "Gra na gitarze w zespole poznańskim zespole ulicznym Street Band. Kiedyś współpracował z kabaretami Rower i Afera. Własne piosenki autorskie pisać zaczął 2 lata temu - oj późno. Pracuje w firmie informatycznej. Nieustannie debiutuje :)"
Idź do strony  1 2 3 ... 65 [66] 67 ... 155 156 157